Iseõppepäeva ootamatu õppehetk
Olen saanud aastate jooksul mitmetelt lapsevanematelt tänutundega
tagasisidet, kui olen jaganud killukesi oma isiklikust elust, mõtteid
oma südamest, kogemustest ning tunnetest.
Üks vanem tõi
välja, et Eripesa lehel jagatu hoiab teda lapsevanemana ree peal,
annab inspiratsiooni, tuge ning meelerahu. Neid, kes sellist
tagasisidet jagavad on vähe, kuid aastate jooksul on neid siiski
olnud ning need jagamised on mulle väga korda läinud.
Seetõttu
utsitan end tagant ja proovin jagada Eripesa lehel siin-seal ning
omal moel hetki meie kodustest tegemistest, oma isiklikest mõtetest,
kogemustest ja tunnetest.
Tänased mõtted pani veerema
iseõppepäeval tehtud avastus (pildil).
17.11.2025 toimus lapse koolis põnev iseõppepäev. Lapsevanemana oli see omamoodi väljakutseks, sest värske ilmakodaniku (kõigest pooleteisekuuse beebi) kõrvalt oli kodune õppepäev vaja nii enda kui kõikide pere laste jaoks läbi mõelda - mis teha, paraku ei ole endal oskust või loomulikku võimekust kõike lihtsalt niisama, puusalt teha, elu argipäev vajab minu jaoks rütmi ja rutiini, mingisugustki etteaimatavust ning ega beebi kõrvalt millegi tegemine ei ole niisama. Selle taga peitub enamjaolt naeratav aga kurnatud, magamata, sünnitusest jätkuvalt taastuv ja mõningate tervisehädadega võitlev ema, kes takkapihta koolikute käes vaevleva imikuga ööpäevad läbi kuidagimoodi kogu argielu ampluaaga hakkama üritab saada.
Iseõppepäeva eesmärgiks
oli, et koolilaps õpiks ise - õpiks planeerima oma tegevust,
mõtestaks enese jaoks lahti õppimise, muutuks iseseisvamaks ja
enesekindlamaks ning arendaks ka digipäevusi.
Esimest korda
septembris kooliteed alustanud õpilase jaoks on iseõppepäev
kindlasti veel midagi, mida ta ei ole võimeline 100% iseseisvalt
läbi tegema - lapsel võib puududa digipädevuste arendamiseks
vajalikud tööriistad (nt isiklik arvuti), kui ka täielikult välja
arenenud ajataju ning seeläbi võimekus kogu oma päeva üksinda
koolitükke tehes mööda saata.
Selleks, et see päev
mööduks meile kõigile ja iga indiviidi meelerahu hoides
võimalikult edukalt, asusime ettevalmistusi tegema juba varakult.
Külastasime nädalavahetusel koos Studiumi, kust laadisime Terast
alla ja printisime välja õpetaja poolt üleslaetud ülesannete
kogumiku.
Kuid nagu hiljem selgus, juba käsil oleva
iseõppepäeva teises pooles, mil me Studiumi külastasime
veebipõhiste harjutuste tegemiseks ning õpetaja saadetud teavitust
nähes, et seda polnud teha vaja, sest lapsel oli koolikotis aabitsa
vahel juba õpetaja poolt prinditud paber olemas. Nii juhtub ühe
7aastasega, kes alles harjub meeles pidama kõiki kooliga seonduvaid
kohustusi ja jagatud infot.
Kuid sedasi meie iseõppepäev
algas, varajaste ettevalmistustöödega juba nädalavahetusel. Lisaks
arutasime ja panime paika nn laiemad piirid, ehk millal mida võiks
ja peaks tegema (millal õueülesande, millal arvuti taga
lahendamiseks mõeldud ülesanded, millal paberil tehtavad, millal nn
vahetunnid on, millal sööme jne). Samuti arutasime ja panime valmis
õppetööks vajalikud vahendid (pinal, töölehed, arvuti, taimer
jm), et lapsel oleks kõik vajalik käepärast ja iseseisev õppimine
saaks mööduda sujuvamalt.
Nii ta siis pusis, peaaegu kõike, üksi teha. Ettevalmistustöö
andis mulle võimaluse beebi kõrvalt koolilast vaid suunata taimerit
kasutades aega planeerima ning aidata ja juhendada arvuti
kasutamisel. Esimese korra kohta oli laps siiski ütlemata asjalik ja
tubli.
Iseõppepäeval pidime aga muidugi ka kodus sööma.
Kuna lapsel on tavaliselt koolis hommikupudru söömine, siis tekkis
tal nädalavahetusel idee, et iseõppepäeval võiks samuti süüa
hommikuputru. Mõeldud tehtud, lapsel oli hommikusöögiks puder, mis
sai valmis emale kohaselt oma uneaja arvelt, varahommikul mil beebi
magas.
Vahepalaks sõime aga õuna. Beebiootuse ajal maitsesid
mulle üle kõige värsked herned, maasikad ning õunad. Õunte
ostmine on jäänud iganädalaseks tavaks, sest ka koolilaps armastab
nendega maiustada. Laps võttis kapist tõeliselt ilusa ja punase
õuna, see oli selle sordi viimane. Algselt soovis laps õuna niisama
süüa, kuid jäi hätta õunalt tüki välja hammustamisega (pean
siinkohal nentima, et selle sordi õunal lõikasin ma isegi enda
jaoks sageli koore maha; koor oli sedavõrd paks ja (kohati väga)
raskesti näritav, justkui oleks vaha kiht peal olnud - kes teab,
võibolla oligi, sest ega selle sordi õunasid varasematel päevadel
pestes oli sõrmede all tunda üpriski rasvast ja mitte maha tulevat
katet). Otsustasime siis õuna pooleks lõigata ja meid tabas üllatus
missugune - õun oli seest söödamatu.
Arutasime kuidas
nii ütlemata ilus õun saab olla seest nii kole (lapse sõnade
kohaselt "õudne"). Väljaspoolt vaadates oleks meeleldi
hambad sisse löönud aga seestpoolt teda nähes ei taha suu
lähedalegi panna. Kuna tunnete teema on meil peres hetkel aktuaalne
(ka iseõppepäev tõi lapsele mitmeid tunnetemerel surfamise hetki),
siis andis õun meile suurepärase võimaluse tunnetest rääkimiseks.
Tunded on niisamuti meie sees nagu see kole plekk sellel õunal ning
enamus meie kogetud tunnetest jäävad väliselt
nähtamatuks.
Vestluse käigus avanesid teemad, mis kõik
kätkesid eneses meie tehtud avastust õunaga, nagu näiteks:
kiusamine, kannatused, pahatahtlikkus, kurbus, valu, lein, õnnetused,
üksildus, pettus ja petlikkus, kahepalgelisus, valelikkus jpms.
Lapsel oli hulgaliselt küsimusi aga ka ohtrasti näiteid, mida tema
oma seni elatud elust ja kogetud kogemustest välja tõi (ja kogemusi
oli ühel seitsme aastasel rohkem kui enamikel
temavanustel).
Eelmainitud jututeemad panid aga mind
ennastki vanemana tagasi vaatama seni tallatud elurajale ja leidsin
end mõtlemast miks ja kuidas peaks lapsega nendel teemadel üleüldse
rääkima? Leidsin end oma traumakogemustele tagasivaadates (ja
uuesti läbi sirvides materjale ning nõustamistest kaasa tulnud
märkmeid), et on üsna loomulik kui me räägime neist kui elu
loomulikust osast, ilma häbi, süütunde ja hirmuta. See on, moel
või teisel, paratamatult elu tavapärane osa mida mõni kogeb juba
maast madalast, teised alles küpses keskkeas või veelgi hiljem.
Eesmärk ei olegi ju lapsi elu negatiivse poole ees hirmutada,
kuid samaaegselt ei ole eesmärk lapsi ka vati sees kasvatada (eriti
kui elutee on juba ohtrasti negatiivseid katsumusi ette söötnud).
Seega saab igaüks oma vanemluse teekonnal vaid ise otsustada mida,
millal ja millises vormis oma lapsele serveerib.
Põhisõnumina
jäi meil aga kõlama mõte, õigem oleks isegi öelda, et õpetus
mida kätkes eneses seesamune õun - mitte kunagi ei näe me teise
inimese sisse, vaid teda avades (temaga suheldes, tema lugu kuulates,
päriselt tema jaoks olemas ja kohal olles) saame me teada, mis tema
sees tegelikult toimub. Väline kest võib olla petlik.
Seesuguste,
veidi sügavamõtteliste üleskirjutistega sel korral oma postituse
lõpetan, kuid enne veel sooviksin jagada südamest südamesse -
hoidke üksteist, olge kohal ja päriselt olemas, avatud
südame, hoiakute vabalt ja kritiseeriva meeleta, sest elu on lühike
ja meil kõigil on vaid üks elu. Kasutage seda targalt!
Lisa kommentaar