Iga laps on eriline ja väärib võimalust!

Peenmotoorika ja kognitiivsete oskuste arendustegevusi kodus

Juba 2021.aastal jagasin ma Eripesa Facebooki lehel kolme ideemulli, milles leidus 100 ideed peenmotoorika ning kognitiivsete oskuste arendamiseks.
Materjali koostamise eesmärgiks oli kokku koondada rohkelt ideid, mille abil oleks võimalik koduses keskkonnas lihtsalt ja soodsalt toetada ja arendada lapse psüühiliste protsesse (tähelepanu, taju, mälu, mõtlemine) ning peenmotoorikat.

Tol ajal panin ma kirja järgmised mõtted:

Tõuke materjali koostamisele andsid ennekõike lapsevanemad, kes sageli küsisid nõu koduste tegevuste osas. Tihti pidin (ja pean senini) vastama, et ei ole olemas ühte konkreetset mängu või töövihikut, mida eelnimetatud oskuste arendamiseks vaja läheb. Mängud ja töövihikud on küll toredad ja lapse arengut toetavad, kuid sageli ka kallid. Eripedagoogilise tegevuse käigus kasutatavaid vahendeid ei pruugi enam kusagilt leida ning nii on paljud vanemad hädas, küsides endalt "Mida ma küll teha saaksin?".

Selleks, et meil oleks olemas kõik vajalik, kuid mitte ülevoolav kogus arendavaid vahendeid, pöörasin tähelepanu "tasuta" või "väheste lisakulutustega" võimalustele, mille abil saab iga vanem oma kodus lapse arengule kaasa aidata.

Aga kuidas see toimib?
1. Kõik tegevused kus laps peab pingutama ja mitte esimese hooga loobuma kui läheb raskeks, arendavad tema tähelepanu- ja keskendumisvõimet.
2. Kõik tegevused mida saadetakse kõnega ning kus laps peab lahenduse leidmiseks nuputama (nt kuidas eemaldada esimest tükki munakoorelt?) toetavad lapse mõtlemisvõime arengut (probleemilahendus oskust ja loogilist mõtlemist).
3. Kõik tegevused millesse on haaratud lapse erinevad meeled ning mida laps saab läbi teha oma kätega, arendavad lapse tajuprotsesse.
4. Kõik tegevused mida seome millegi meenutamisega, mälupildi järgi tegutsemisega (nt piparkoogi kaunistamine korraks nähtud pildi järgi), treenivad mälu.

Võimalusi on väga palju erinevaid ning sageli on arendav tegevus meile lähemal, kui esialgu arvata oskame. Kui tunned lapsevanemana, et ideid jääb puudu, siis küsi julgelt nõu oma lapse õpetajatelt või asutuses töötavalt eripedagoogilt (või mõnelt teiselt tugispetsialistilt)

Koduste igapäevategevuste koos tegemine lapsega:
*annab juurde väärtuslikku kvaliteetaega lapsega
*õpetab last iseseisvalt tegutsema ja mõistma eluks vajalike tegevuste tähtsust
*toetab väärtuste kujunemist (nt toitainete rikka toidu valmistamine on oluline meie tervisele)
*aitab kaasa lapse akadeemiliste teadmiste omandamisele (tegevuste käigus saab nimetada värvuseid, loendada, rühmitada, arvutada, kirjutada, lugeda jmp)
*annab võimaluse märgata lapse edusamme ning tunnustada last (NB! tunnustada protsessi, mitte tulemust) ja palju muud!


Tänagi olen aastate eest kirja pandud mõtetega päri. Kolm erinevat ideemulli (kokku 100 ideed) leiad alla laadimiseks ja printimiseks linkidelt:
1. 23 ideed - https://drive.google.com/file/d/1msKoDbGqVeH8wMcUUltcoA_g66x7Hi16/view?usp=sharing
2. 38 ideed - https://drive.google.com/file/d/1NZekyt7rVkQo_kNgKXskGzlq950xjBaU/view?usp=sharing
3. 39 ideed - https://drive.google.com/file/d/1NqET2WBTCeGyJraR_QFJUq2GgU_Xf-WN/view?usp=sharing
Eelmine
Iseõppepäeva ootamatu õppehetk
Järgmine
Tugispetsialisti paberitöö

Lisa kommentaar

Email again: