Tugispetsialisti paberitöö
Tänane postitus on mõeldud kõikidele tugispetsialistidele, kes
teevad oma igapäevast tööd suur kire ja uskumusega. Postituse
koostamisele andis tõuke hiljuti toimunud vestlus ühe alustava
eripedagoogiga, kes otsis nõuandeid oma töö dokumenteerimise kohta
(kas, mida, kui palju ja kuidas peaks spetsialist üldeüldse
kirjalikult tugiteenuste kohta üles kirjutama). Jagan oma kirjutises
vaid isiklikke mõtteid ja kogemusi, mis ei pruugi ühtida sinu
kogemustega ja põhimõtetega.
Olen tänulik, et
hoolimata elus ette tulnud kolimiste tõttu ja ka mõne teadlikult
langetatud otsusena vahetada töökohta, olen saanud võimalusi
töötada erinevates lasteaedades ning rehabilitatsiooniteenust
pakkuvates asutustest. Töötades täna süsteemis kus
tugispetsialistina on mul võimalik töötada erinevates valla
haridusasutustes, olen saanud näha veelgi enam erinevaid
töökeskkondi.
Peab tõdema, et
tugispetsialisti töös on väga suur kaal tugiteenustel, mida ta
lastega läbi viib. Küll aga figureerib iga teenuse taustal suur
ettevalmistustöö, mis ei hõlma ainult vahendite väljapanemist,
õppetöö diferentseerimist ja näputööd tehes materjalide
loomist, vaid suure osa moodustab sellest sageli teenuse sisulise
poole täpne lahtimõtestamine, kavandatud tegevustiku
üleskirjutamist, teenuse ajal märkmete tegemist ning lõpuks kande
koostamist. Pärast seda hakkab ring taaskord otsast peale – sa
kavandad, rakendad, analüüsid ja parandad. Muidugi ei pääse
tugispetsialist suuremast dokumenditööst nagu iseloomustuste ja nt
individuaalse arenduskava koostamine, kuid igapäevane paberitöö
mis päädib läbi viidud teenuse lõppedes analüütilise kande
koostamisega on niisama oluline ja sama ajamahukas (mõnikord isegi
rohkem), kui seda on teenuse enda läbiviimine.
Minu töös
on aastate jooksul vähe muutunud minu eetiline ja moraalne
lähenemine paberitöösse (st tugiteenuse planeerimise, läbiviimise
ja analüüsimise protsessis tehtavad kirjalikud ülestähendused -
edaspidi kasutangi sõna "paberitöö"). Mäletan, et
ülikooli õpingute ajal harjutati tugiteenuse planeerimiseks
vajalike lahtikirjutiste läbiviimist ja seeläbi oma teenuste
ettevalmistamist, kuid vähem said ülikoolipingis istudes õpetust
dokumenteerimise kohta teenuse läbiviimise ajal ning hilisema kande
koostamise kohta. Enamus minu käe all õppinud praktikandid ja äsja
tööle asunud ning mentordamist vajanud kolleegid on näinud
vajadust toetuse ja suunamise järele teenuse ajal tehtavate
märkmete, kui ka teenusest kokkuvõtte koostamise osas.
Oma
tööaastate alguses kulus mul väga palju aega tugiteenuse
planeerimisele ning kogu tehtava töö kirjalikuks lahti
mõtestamiseks. Aasta aastalt muutusin ma oma töös enesekindlamaks,
kogemused õpetasid ning palju planeerimistööd sai oluliselt
lühemalt paberile üles kirjutatud. Küll aga tõesti on tulnud
senini ette hetki, kus mõne keerukama juhtumi korral on tulnud teha
pikemaid kirjalikke planeerimistöid.
Kirjalikult
ettevalmistatud tugiteenused on andnud mulle aga alati soodsa
võimaluse tugiteenuse läbiviimise ajal üles märkida kiirete
sümbolite ja märgusõnadega mulle olulist infot, nagu näiteks:
millised planeeritud tegevused õnnestus läbi teha, lisada
tähelepanekuid lapse soorituse kohta, lisada märkmeid rakendatud
lähenemisviiside ja nende sobivusest/mitte sobivusest lapsele jpm.
Sageli on mul 4-6 toimunud teenuse kohta märgusõnadega täis kirjutatud kuni kaks A4
märkmikulehte.
Kahe eelnevalt mainitud protsessi kirjalik
läbitegemine on andnud mulle aga alati väga hea pinnase läbiviidud
tugiteenuse analüüsimiseks. Toimunud tugiteenuse järgse kande
koostamisel olen alati püüdnud lähtuda põhimõttest, et kui seda
loeb lapsevanem, õpetaja või keegi teine lapsega kokku puutuv ja
lapse arengut toetav täiskasvanu, et ta saaks kandest olulised
teadmised -
* mis oli kohtumise eesmärk,
* milliseid
vahendeid me kasutasime ning
* kuidas lapsel tegevused
õnnestusid.
* Vajadusel olen juurde lisanud muud tähelepanekud
mis on kas tugiteenust mõjutanud või last puudutanud (olgu selleks
lapse puudumine või tugiteenuse ärajäämine lapse kohalolu korral
mõne muu põhjuse, nt rühma õppekäigu või päevakavas
(ootamatult) ette tulnud muudatuse tõttu - sest tugispetsialistile
on ja peab jääma õigus oma tööd kaitsta, kui ka teha kõik
endast olenev selleks, et hiljem teenuse kvaliteeti ja saavutatud
eesmärke analüüsides ei tehtaks puudulikult saavutatud oskuste ja
teadmiste omandamise tõttu liiga lapse õpivõimekusele).
*
Lisaks olen aegajalt juurde lisanud konkreetsemaid palveid ning
soovitusi nt kodu või rühmakeskkonda (sest vaikiv kokkulepe on
tugiteenuse osutamise alguses alati välja hõisatud, sageli ka
kirjalikult fikseeritud - kõik teenusel tehtav on mõeldud
alternatiivsete vahendite ja tegevuste läbi kinnistamiseks
tugispetsialisti kabinetist väljaspool).
Kõik mainitud
punktid on aga needsamad, mida ma räägiksin lahti ka siis, kui
tagasisidestaksid teenust otse lapsevanemale. Näiteks
rehabilitatsioonitööd tehes võtsin ma sageli vanemale näitamiseks
kaasa vahendi või paar, vajadusel kutsusin kabinetti. Tutvustasin
mida kasutasime, kuidas kasutasime, mis oli eesmärk ning kuidas
lapsel tervikuna läks (st mitte ainult sooritus ja tema parim
tulemus, vaid ka lapse tunded ja käitumine). Seega on minu jaoks
üsna loogiline, et kanded kajastaksid sedasama infot.
Üks
hiljutisem kogemus näitas mulle taaskord seda, kui oluline on
paberitöö jaoks aja võtmine vanemate jaoks. Olgem ausad, paljud
vanemad loevad ilmselt tugispetsialisti kandeid okas kurgus, suure
ärevusega või hoopiski vihaga, kuid leidub ka palju neid, kes
hoolimata erinevatest nägemustest ja arvamustest võtavad info vastu
oma ego kõrvale jättes ning lapse nimel üheskoos pingutades.
Lapsevanem, kes oli
alguses pisut ehmunud ja segaduses, kui sai oma lapse kohta teavituse
soovist alustada eripedagoogilise tugiteenuse osutamisega, oli
tugiteenuse lõppedes sellest väga puudutatud. Olles teinud
sissekande viimase tugiteenuse kohta sain lühikese aja möödudes
lapsevanemalt personaalse kirja kus ta tõi välja kui kurb meel tal
on, et ta ei saa enam igal nädalal lugeda oma lapse kohta nii
sisukat tagasisidet ja näha läbi selle kuidas tema lapsel päriselt
läheb, ega ka jätkuvaid ideid ja soovitusi koduste tegevuste osas.
Selliseid pöördumisi tuleb lastevanemate poolt harva, kuid kui need
tulevad, siis saad alati südamepõhjani liigutatud ning rohkelt indu
juurde oma tööga jätkamiseks.
Tulles tagasi aga
paberitöö juurde, siis on siinkohal kindlasti kõikidel
tugispetsialistidel oma põhimõtted ja tööharjumused. Mõni teist
ehk loeb ja mõtleb, et minul küll seesugust aega ei ole nii
põhjalike kannete koostamiseks. Mõni aga ehk leiab, et minagi olen
põhjalik ja koostan kõiki osapooli edasiviivaid
sissekandeid.
Tõesti, ei taha minagi siinkohal tekitada
petlikku muljet, et kannete koostamine on kerge. Ei ole, see on väga
aeganõudev ja tõsine mõttetöö (sageli koostan ma 4-6 toimunud
teenuse kandeid kuni 2h – ja siinjuures tuleb arvestada, et need
kanded saavad koostatud juba nn mustandi pealt, ehk siis teenuseks
ettevalmistatud konspekti ja teenuse ajal sinna juurde lisatud
märkmete baasilt). Seega on seesugune kirjalik töö aeganõudev ja
võtab tugispetsialisti tööajast väga suure osa. Küll aga tuleb meeles pidada, et see on töö vältimatu ja väga vajalik osa. See on aeg, mis on võetud tuge vajava lapse jaoks (isegi kui see aeg ei ole otseselt seotud lapsega koosolemisega, ehk teenuse enda osutamisega).
Kindlasti jääb iga tugispetsialisti oma südametunnistusele see kas ja mil määral ta üldse oma tööd dokumenteerib. Mingi piiri ja nõude paneb muidugi ette töökoht. Olen kohanud töökohti, kus tuntakse vähest huvi tugispetsialisti kannete vastu; neid kus sisukas kanne on väärtuslikuks tugipunktist ja kus kirjapandut on kiidetud ning teiste seas esile tõstetud; kuid saanud kogemuse sellisestki töökohast kus sisutihedaid kandeid on peetud ebaprofessionaalsuse märgiks.
Mind ennast ei toetaks minu töös sellised stamp sissekanded nagu: "Peep ja sõnad, häälik S. Silma-käe koostöö, peenmotoorika" ega veelvähem kanne mis sisaldab lihtsalt mingit märget, nt nagu: „L”. Sellised näited on olnud minu töö ja isikliku elu kogemustes reaalsed, kuid minu jaoks mitte normaalsed.
Hoolimata senistest kogemustest usun jätkuvalt, et sisutihe sissekanne on väärtuslikuks dokumendiks mitte vaid lapsevanemale (kes seadusest tulenevalt peab oma lapse kohta informatsiooni saama – meeldigu kirjasolev või mitte), vaid ka lapsele endale, õpetajatele ja teistele last toetavatele haridustöötajatele ning muidugi ka tugispetsialistile endale. On oluline, et ma saaksin oma kannete põhjal hiljem analüüsida lapse arengut, teha oma töö kõikidele puudutatud osapooltele võrdväärselt nähtavaks ning anda endast kõik, et läbi minu rolli ja panuse on toetatud teised võrgustikuliikmed, kes oma rollis ja vastutusalas saavad edasi anda omapoolse panuse.
Seekordsed mõtted said sellised. Nagu alguses sai öeldud, siis ei pruugi minu personaalsed kogemused kõnetada või sobituda sinu kogemustega ega olla samades väärtusraamistikes. Tahan aga väga loota, et Eesti haridusmaastikul töötavad hingega asjajuures olevad tugispetsialistid, kes ei tööta üle või ei ole sunnitud töötama ülekoormuse all. Tugispetsialisti töö on palju enamat, kui vaid teenus kabinetis või rühmas/klassis ning iga tööosa jaoks peab olema aega tööaja sees.
Lisa kommentaar